Skip to main content

Segmen: Hijrah Itu Indah


Klik SINI untuk join =)

Assalamualaikum kepada sahabat-sahabat setia sekalian. Wah, saban hari tidak menjenguk apa yang ada dalam belog, tiba-tiba ada satu jemputan dari sahabat blogger untuk turut serta segmen ini. Secara peribadinya, saya amat tertarik, mampu meluas pandangan, menangkap kejiwa untuk meluangkan masa menulis dibawah tajuk segmen istimewa ini. Terima kasih kepada TeamHijrah kerana membuat segmen ini.

[Sharing Moment] Ceritakan pengalaman hijrah anda. Bagaimana permulaan, cabaran dan iltizam anda.

Alhamdulillah bersyukur sangat-sangat sepanjang kehidupan yang saya lalui memang sebenarnya banyak titik perubahan & penghijrahan dalam diri saya itu bermula.

Saya sering perasan, daripada status FB " Orang yang baik tidak semestinya tidak punyai masa silam, Orang yang jahat tidak semestinya tidak punyai masa depan ". Betul, saya setuju yang itu. Permulaan hidup saya memang dididik dengan mengikut susur agama yang betul, namun pengaruh daripada rakan-rakan sebaya & jiwa muda memberontak membuatkan mimpi dalam lena yang entah kemana.


Permulaan 

Kisahnya masa tingkatan 5 cikgu saya boleh dikatakan tegas demi mendidik anak muridnya agar berjaya. Rotan tu jangan cakap lah. Saaassss, saaasssss kat punggung. Sebab ? sebab markah tak naik dari markah ujian sebelum ini, tak siap kerja sekolah, tak datang sekolah, buat bising, dan lain-lain. Namun sekarang cikgu tu lah Idola saya sepanjang zaman. Saya tetap tak akan lupa dengan guru yang sangat perihatin terhadap anak muridnya. "Nak didik orang yang tak jalan memang kene pakai rotan " ujar guru saya sambil berseloroh. Cikgu saya ni baik, sebelum sesi pengajaran dimulakan, satu sesi motivasi diberikan. Diberi pencerahan minda tentang agama, ibu bapa, pelajaran, masa depan, kawan-kawan. Memang saling kait-mengait dalam kehidupan saya. 

Disitulah permulaan saya untuk minat terhadap pelajaran. Kalau dahulu PMR 4B,4C,1D je, tingkatan 4(empat) banyak gagal peperiksaan, namun tidak lagi pada tingkatan 5(lima). Saya mula minat untuk belajar, mula pandai mengajar kawan-kawan subjek teknologi elektrik dan matematik. Banyak masa tingkatan 5(lima) saya habiskan dengan tuisyen anjuran sekolah, dan tidur rumah kawan agar tidak lewat datang ke sekolah macam dulu, serta rajin buat study-group.

Cikgu elektrik saya bernama Cikgu Muhsin dan Cikgu Supaat . Cikgu ni lah yang incharge kelas saya masa tingkatan 5(lima).Cikgu sentiasa dalam ingatan. Tidak kurang juga dalam agama serta pembangunan diri. Sebelum masuk bengkel kami dimestikan untuk berlari serentak ( macam lari askar ) mengelilingi dewan terbuka sekolah selama beberapa kali . Dan sebelum sesi kelas diadakan, cikgu akan beri pendedahan tentang kepentingan menjaga solat, menghormati ibu bapa, menentukan masa depan. Siapa lagi yang nak ubah nasib kita kalau bukan kita sendiri. Nasihat itu, sentiasa saya ingat, lalu tersentap mimpi yang lena itu. Nasihat beliau, "selalu lah ingat apa yang mak ayah sedang buat di kampung, kalau nak buat sesuatu yang tak baik ". Tiada seorang pun yang mahu melihat anaknya buat perkara yang tak baik.

Saya pernah ponteng sekolah 40(Empat puluh) hari dalam setahun masa tingkatan 4. Sebab masa tu saya ulang-alik dari rumah ke sekolah jarak 22(Dua puluh dua)km . Masa itu pula selalu bangun lambat, rumah jauh. Bila sampai sekolah lambat, pak guard memang dah tutup pagar. Kalau masuk juga kena pergi bilik HEM. Nak elak kena sebat , buat keputusan ponteng. Seminggu hanya 3(tiga) hari sahaja sekolah. yang lain Ponteng. Naik sahaja Tingkatan 5(lima), alhamdulillah, sekali sahaja bermula dari first masuk sekolah ponteng 3(tiga) hari berturut-turut sebab baju sekolah koyak masa hari pertama, dan masa balik tu pulak motosikal rosak. 2(dua) hari berikutnya saya habiskan masa dengan membaiki motosikal sendiri. Dan dapat surat Amaran Pertama + sebat 3(tiga) kali.

Alhamdulillah, sejak 2(dua) 3(tiga) 4(empat) menjak daripada itu, saya sudah tidak ponteng ke kelas lagi, mula rajin belajar, terlalu minat dengan Matematik dan subjek Elektrik. Boleh dikatakan masa itu, matematik saya master la. Hehe. Dan mula berhenti merokok. Menggunakan pendekatan keberkatan Bulan Ramadhan, Alhamdulillah, sampai sekarang sejak daripada tahun 2008 saya tidak merokok. Itu pasal rokok. Belum hal belajar, saya belajar dan belajar, hari-hari kena buat latihan, hari-hari kena jawab soalan SPM lepas-lepas, dan ada ujian mingguan yang cikgu create sendiri menggunakan soalam lepas-II tersebut, dan dimestikan untuk ada peningkatan markah. Kalau tidak KENA SEBAT. Selepas sakit disebat, diberi nasihat yang baik dari cikgu, alhamdulillah saya mendapat banyak kesedaran masa itu.

Akhirnya, saya diberi kejutan dengan mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Tak pernah mengalaminya seperti itu. Mak ayah, guru, serta kawan-kawan juga gembira. Alhamdulillah masa itu saya mendapat keputusan 6A. Melanjutkan pelajaran di politeknik Merlimau Melaka selama 3(tiga) tahun. Dan sekarang dah graduate pun. Banyak juga perubahan dibuat disitu. Berkat perubahan dalam diri, dapat melanjutkan pelajaran peringkat Sarjana Muda di UTHM  sekarang.


Cabaran

Sepanjang perubahan saya biasalah cabarang memang banyak menduga. Baru nak meningkat dewasa, darah masih muda. Kadang-kadang terlupa jugak , terlepas pandang. Diperlekehkan. Itu menjadi perkara biasa dalam hidup saya. Prinsipnya senang sahaja, kalau saya gagal sekalipun, belum tentu ada yang sudi menghulur tangan.

Azam 
  1. Jadi orang yang lebih baik
  2. Menjaga pandangan Mata
  3. Menbaca Al-Quran & Terjemahan setiap hari
  4. Solat berjamaah 5 waktu
  5. Menyampaikan Dakwah di Blog & FB
  6. Sedia di kritik
  7. Dapatkan pointer terbaik
  8. Membangunkan diri agar boleh jadi pemimpin
  9. Jadi bapa yang baik sebelum bergelar BAPA
  10. Belajar sungguh-II

Harap Azam ini bukan untuk saya sahaja. Namun untuk saudara saudari juga =)

Ingin Saya Hijrahkan ,
  1. Bangun pagi setiap hari.
  2. Solat Sunnat Malam seminggu sekali.
  3. Solat Sunnat Setiap hari.
  4. Berjamaah setiap hari
  5. Subuh berjamaah 3 kali sehari
  6. Setahun khatam Al-Quran 3 kali
  7. Imam di Surau seminggu sekali
  8. Baca Ma'thurat setiap pagi dan petang
  9. Baca terjemahan Al-Quran seminggu 3 kali
  10. Baca buku motivasi sebulan 3 kali
Be Inspiration 

Sebelum kita menjadi bapa, mestilah menjadi bapa yang terbaik bermula Sekarang. Insya Allah, jika muda-muda lagi dah berubah & berhijrah ke arah yang lebih baik, Allah jodohkan dengan pasangan yang baik-baik, anak yang soleh, rezeki yang mencurah-curah. Aminn~~ Doakan saya.

Suka al-Quran ini =)


Terima kasih membaca. Sape lahir harini . Nak kad untuk awak =)


Assalamualaikum =)






Comments

Kak H said…
Alhamdulilah ! :D
Unknown said…
terima kasih krn mngunjung... :) semogaa sudara terus istiqamah. insya Allah
Unknown said…
Amin..trharu baca... dulu saya pengawas,jaga pintu pagar,catat nama pelajar lewat.. sekarang baru faham. Kita manusia tidak semuanya sama. Setiap orang mngalami kesukaran masing2
Mama Darwiish said…
Salam ukhwah...sis dari segmen yang sama2 selamat berhijrah....:)http://noraiiiiiin.blogspot.com/2013/03/hijrah-itu-indah.html
mira said…
ooo.. ubai~~ nakal juga dulu aa.. :D
Alhamdullila.. Perubahan yang positif, b'baloi dengan result yang awak dapat.. dean list tuuu~~ hik hik hik
mselim3 said…
Assalammualaikum...

Macam mana nie , mselim3 terharu pulak baca....heheheh..
Jangan mare...pape pun sebenarnya manusia itu kan boleh berubah (hijrah) , manusia mana yang kata dirinya baik dan lebih sempurna daripada manusia lain...sesungguhnya manusia itu memang serba kekurangan dan saling memerlukan pertolongan Pencipta-NYa.Dan manusia sememang tidak sunyi dan sepi daripada melakukan kesalahan dan silap.

mselim3

pls: mselim3 pun muhasabah diri...insaallah...
Unknown said…
sape nak tshirt blog free?? jom join contest!! http://saljucreatives.blogspot.com/2013/02/contest-1
NEEZA said…
wah~~abang punya result lagi power dari adik..hihi
Semoga kita semua berhijrah ke arah yg lebih baik =) In Shaa Allah
Qeela said…
Nice! moge istiqomah :)
IAMENULIS said…
Alquran tu sama macam yana punya . wane merah hitam :) suka-II

Sya said…
Alhamdullilah. ;)
Saya suka tengok orang yang berubah ini. Kalau dulu merokok, tinggalkan. Dulu malas, jadi rajin. Terima kasih jadi sumber inspirasi so saya dpt berubah jgk diri saya, (tapi saya tak merokok lerr) ahaha XD
doakan saya agar dapat mencapai perubahan yang terbaik =)

Popular posts from this blog

Nostalgia impian dan Harapan Cita-citaku

Assalamualaikum. Selamat Awal Pagi. Mesti korang ingat saya sedang Fresh bangun pagi terus update belog kan ?? Sebab termimpi apa entri yang bakal ditulis ?? hahaha tidak lah sebegitu. Sebenarnya saya belum lagi tidur. Dah biasa dah macam ni. Bagi saya waktu-waktu macam ini sesuai untuk saya menulis entri yang apa sahaja terlintas di benak fikiran ini. Apa perasaan saya sekarang ? Gemuruh atau Risau ? ke gembira ? . Saya nak ceritakan aktiviti harini sebelum ubai sibuk mengupdate entri ini. Firstly berkenaan cita-II ubai. Bila cerita pasal cita-II mesti semua orang suka mengelamun. Aku nak jadi angkasawan lah, nak jadi saintis lah, nak jadi seorang Motivator terhebat lah. Bagus semua itu, kerana prinsip ubai, apa yang kita impikan , apa yang kita cakapkan , itulah akan berlaku sebenarnya. Impian itu cas semangat dan mempengaruhi tubuh badan akal fikiran okay. Okay, dah jauh telajak ni, masa ubai kecik-II dulu ubai pernah terbayangkan yang ubai ini akan jadi saintis berjaya. Cewah! sa

Selepas Viral: Saya datang dengan hasrat, untuk berkahwin dengan anak pakcik

Bakal yang aku jumpa selepas aku viral.. Masa ni bulan 6.. Bulan puasa.. Teringat lagi, dia sungguh sungguh suruh datang berbuka sama sama dgn family dia, sambil sambil tu jumpa mak ayah terus bincang pasal kahwin.. Dalam hati, "..mak aiiihh, terus suh dtg bincang dengan family teruss.. padahal tak kenal lagi ni.. sungguh sungguh tu dah nampak sikit dah.." Dalam ramai ramai wanita.. dia antara yang pertama, terus suruh bincang dengan mak ayah... Antara beribu orang yang sempat aku balas satu satu tu, aku terbuka hati nak bagi no phone aku kat dia.. Kenapa terbuka hati? Itu perancangan Allah.. . . Mulanya mmg stranger, kami tak pernah kenal langsung.. nak stalk kat FB pun tak lepas, sebab masatu takda gambar dia kat FB. . . Dia selalu mesej suruh dtg rumah jumpa mak ayah.. dia kata dia tunggu aku.. . . disebabkan aku bz dah nak praktikal.. ke Kuantan.. aku biarkan saja.. tak dapat memenuhi hasrat berbuka sama sama dengan keluarga beliau.. . . Bukan aku tak nak terim

SEGMEN : Blogwalking & Kenali IPT

Kelik kalau nak Join SEGMEN ni >> Husna Humairah  & Kak Niera Assalamualaikum, Selamat malam, sepetang bersama dalam blog . Wah , segmen ini mampu menarik minat saya lah. Saya sebenarnya blogger baru tau, memang minat join segmen. Tapi tidak lah semua segmen. Sebab percambahan segmen ni sangat drastik, tak sempat saya nak follow satu, demi satu, sebab saya pun sedang sibuk. Ini pun curi masa sikit sebab exited nak join segmen ini [ditulis pada waktu malamnya]. Terima kasih banyak-banyak kepada husna humairah & Kak niera sebab jemput join segmen ini. Emm nak tanya ? adik beradik ea ? nama macam semacam jea ? hehehe. Maaf busy body sikit. Tapi memang hebat lah , sebab idea segmen ini sebenarnya memberi impak positif sebenarnya kepada sesiapa yang membaca, menimbulkan perasaan menarik buat saya untuk menulis lagi =). Terima kasih ya. Bila bercerita pasal IPT "Entry kalian mestilah berunsurkan IPT masing-masing. (samada mengenai pensyarah, atau c