Mesti ramai nak tahu, apa resipi paling basic utk orang bujang.. - UbaidullahJaafar

Sunday, 28 August 2016

Mesti ramai nak tahu, apa resipi paling basic utk orang bujang..




Okay... malam ni nak share resipi paling basic untuk orang bujang cam aku ni.. hehehe..
.
Boleh hidang untuk dua orang lagi.. siap ada lebih lauk ni...
.
Lauk ni tak lengkap sebenarnya, sebab takde sambal jawa.. orang panggil sambal totok..
.
"..sambal dimana, bawang merah, ikan bilis, cili kampung digoreng sekali dan ditumbuk guna lesung batu.."
.
.
Okay lauk dalam gambar ni..
.
Telur dadar + kentang bendi..
.
1. Telur dadar tu, aku pakai cili 4 biji aku ketuk pakai pisau, dan campur bawang merah siap potong.. aku letak rencah magee kari sbb ada lebih ritu..
.
2. Lauk kentang ni.. aku goreng dulu kentang dgn minyak sikit.. agak da nak masak tu, aku masukkan ikan bilis sejemput + 2 bawang besar siap potong + 2 bawang putih + 15 tangkai cili siap ketuk pakai pisau tadi. Gaul gaul punyalah naik wangi.. lepas letak air asam sejemput jee, aku campur garam dua cuit (3 jari) aku renjis kat lauk tu. Gaul dan last sekali baru letak bendi n tambah air skit.. tanpa ajinamoto okay.. beress!!
.
3. Sambal totok aku tak buat.. tapi sambal ni fofuler masakan kampung.. Ambil 2 biji bawang besar + cili 15 tangkai + segenggam ikan bilis pastu goreng dgn minyak yg sikit. N tuskan dan tumbuk agak agak da pecah ikan bilis tu, siap dah.. jgn lupa tumbuh dengan garam sekali!
.
Rahsia ni, nenek aku cakap.. boleh buat kekal bahagia.. suami tak nak makan luar.. suami nak air tangan isteri jgkk!!
.
Aku dah bongkarkan rahsia nenek aku ni.. pssst jgn bagi tahu sesiapa..
.
Jappp!! Rahsia ni.. plss take note.. n try masak kat uma.. pastu tag nama aku kat insta.. semoga berjaya!!
.
#resipi
#nenek
#ubaidullahjaafar

Jom lihat video ni..
https://www.instagram.com/p/BJqDCPeDSUe/





Terima Kasih membaca =)

 
This blog was own by me & copyright 2012 Ubaidullah Jaafar . All Right Reserved To Me.